Saturday 8 June 2013

THE Miracle OF MAKKAH and Medina

 
 
Assalamualaikum
 
Sebab hari ini semua pun tidur...Maka kita sambung mengarang ye.....
 
Kota Makkah dan Kota Madinah adalah 2 tempat yang di jaga oleh Allah..
 
Sebab itu di sebut Tanah Haram..Haram bagi umat Bukan Islam
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dari Istanbul nak bertolak ke Mekah..Ke Jeddah..
Kene niat Ihram,maka saya kene pakai baju ihram.perempuan senang la pakai telekong je,lelaki la kene pakai ihram.Amad kate kene tunjuk bahu,SUNAT masa zaman rasulullah nak tunjuk kegagahan umat ISlam


 
Mekkah dalam construction nak tambah lagi
 
 
 

 
Siapa nak wakaf AL QURAN akan di chop dan di letak dalam masjidil Haram .Kalau takda chop pihak Masjid akan bawa keluar Alquran tersebut dan di letakkan di tempat lain
 
Dalam 18 ke 25  rial se naskah AlQuran bersaiz sedehana


 
Ke Muzium Mekkah
 
Solat atas rumput

 
Burung Merpati Saidatina Aisyah
 
 
 
 

 
 
Walaupun Hotel di Makkah macam asrama tapi masa sangat terisi...JIWA TERISI
 
Makanan sangat sedap
 
 
Pagi petang malam makan nasi..Mama nak marah pun tak boleh sebab Tanah Haram,hehehe
 
 
 

 
Subuh langit purple

 
Kalau ada rezeki nak tinggal kat Zam zam tower ni,.dari hotel boleh Nampak Kaabah..50meter je...
 
 

 
Syukur buat masa ni tak pernah solat dalam Hotel..Sebab amad buat kira2 100 ribu 1 kali solat  kalau darab 27 (Jemaah) dalam 2 juta pahala..SUbhanallah!!..kalau kat Msia 1 pahala berseorangan, dan 27 pahala Jemaah.
 
Jadi masa kat makkah memang saya, lepas Asar akan sampai Isyak di Kaabah..sebab nak buat solat sunat, tawaf sunat dan sebagainya
 
Alhamdulillah
 
Semua doa yang di pesan dapat di baca berulang2.Syukur
 
 
 
 
Kota Suci Makkah



Kota Suci Madinah



 
 
Ladang kurma..couple paling romantic. Lecturer UITM ni akak cun ni, hubby business man
 
Ada cerita menarik akak cun ni ni
 
 
Akak S}U I kene cash masa kt Turkey
 
I} Kenapa kak?
 
Akak S} I cakap I nak diet. Tak nak makan .la semua makanan kat  Turkey tak boleh telan
 
I } yeke..akak buat la solat taubat.cian akak
 
Akak S} Tula , abes tekak akak, lansung tak boleh makan,nak telan sakit.
 
Semasa kat Istanbul kesian dia.tapi lepas sampai di Makkah semua Ok..
 
 
 

 
Rakan sebilik.kan Makkah satu hotel 7 orang.300 meter ke Masjidilharam.sebab tujuan beribadat..Ok je..tidur pun 3 jam je

 
Malu malu pulak anak arab ni..COMEL!

 
 
Pergi ladang Unta la



 
Bukit magnet..SALAH Satu kuasa Allah...Nak pergi hanya perlu free gear .ada tarikan magnet bawak kita..SUbhanallah!





Ingat tak Bukit Uhud,Perang Uhud


 
Saya suka tawaf masa panas .tak ramai,,sanggup korbankan keputihan muka.burn kot muke I dan bila solat depan Kaabah tu marmar tak panas pun .Kuasa Allah

Ni gambo semua amad la ambil..saya focus!


 
Multazam salah satu tempat mustajab berDoa
 
dan Hajarul Aswad kiri sikit
 
Ada cerita
 
AKAK S} Baiduri, awak da kucup hajarul aswad
 
I} tak pela kak..nak masuk pn tak boleh .ada orang Indonesia buat business lak
kene bagi 100 rial
 
AKAK S} akak kene..dia mintak 200 rial..tapi akak jadi Spiderman la.Mati aku kalau laki aku Nampak..tapi dorang 4 orang jadi hadang la,,
 
 
I} haha kelakar akak ni siap panjat. Dorang kat tempat macam ni pun berani kan buat Business
 
AKAK S} tula..bargain la.kene lam 100 rial
 
I} laki akak dapat tak cium?
 
Akak S} Dapat tapi dia sanggup kene lengek penyek pijak .die memang keje keras punya.Solat dalam hijir Ismail pun dia dapat.
 
I} WOW!Dasat la laki akak ni..



Bercerita tentang CASH di Makkah memang betul.terjadi pada diri saya dan Family saya sendiri..



Orang punya cerita}}}}}-------------->

Kalau cakap Panas , panasla sampai masuk hotel yang sejuk pun Panas

Kalau cakap lauk tak sedap complain compom  U tak boleh telan punya..banyakkan selawat &berzikir

Kalau cakap tak de duit tak dela duit sampai balik






 
 
Kitaorang akan tunggu selepas solat @ umrah di luar masjid..saya cadangkan di tempat Aiskrim ..sebab kat dalam pintu ada 70 pintu.kompom tak jumpa..So...... setiap hari saya akan makan aiskrim dan menunggu mama, amad dan kawan mama..

 
Sambil tu tegok burung merpati ni sangat comel.sebab kepala dorang hijau
 
 
I } Mama , comel kan burung ni mama..
 
Mama} yela.tapi najis die bahaya ada blablabla
 
I} Mama jangan cakapla..kan babai dah cakap
 
Mama} Astagfillah !! YA Allah..sambil pegang kepala takot kene tahi dia kan
 
On the way balik............................................mama duduk tengah2 antara I ngn kawan mama..tuptup JATUHLA TAHI DI ATAS KEPALA NYA...Abes kene Basuh Telekong.........
 
saya gelak je..kan da CASH..Mama cakap jangan gelak ni kan kota haram
 
Tapi memang miracle la..pandai lak burung tu bajet,,KUASA ALLAH
 
 
Cakap mengenai miracle ni memang banyak..Di Kota suci inilah kita boleh lihat depan mata kita kuasa Allah..Subhannallah
 
Dan terjadi pada diri saya,..Biarlah Hanya Tuhan &Dia yang tahu...Saya pun tak paham..takpela..Dan Ustaz cakap bukan kita nak bermegah2 dan berriak riak kita dah sampai keTanah suci menjadi tetamu Allah..Sebab Ada orang berkemampuan pun belum tentu ada rezeki..Dah ada rezeki pun macam2 masalah..
 
Cakap benda yang baik2 supaya semua orang nak pergi jadi tetamu Allah.
 
Boleh dikatakan saya sangat merindui Kaabah..Sebab hari2 tengok..sesame solat terakhir di Mekah saya tak tahan asek mengalirkan air mata je
 
 
Semasa last umrah saya tak tahu pun itu last Umrah sebab saya memang tak tahu hari ape berapa haribulan..Mama pun kalau boleh nak buat pagi petang umrah..badan memang nak tapi kaki memang tak mengizinkan...jadi satu hari satu umrah..sebab pakage ni dapat buat 3 umrah..yang lain kitaorang pergi sendiri
 
 
 
 
Di depan Kaabah memang Sebab Jiwa terisi..Susah la nak di gambarkan..bila pegang kelambu Mekah pun sama.
 
Walaupun Istanbul sangat lawa..tapi tak dapat lawan keAgungan Rumah Allah
 
KOTA CAHAYA MADINAH
 
 
 

 
Madinah sebuah Bandar yang bersih dan di sinila terletaknya Masjid Nabi, Raudah, Masjid Bilal, Masjid Qiblatan dan Banyak lagi
 
Gambar di Padang Unta itu pun di Madinah
 
Madinah lebih kepada Ziarah dan ramai Jemaah merehatkan diri di sini
 
Hotel pun lawa 80 meter je ke Masjid Nabi
 
Dapatla saya sampaikan salam pada nabi dan dapat juga saya bersolat dan berdoa di Raudah
 
Di Madinah 1 tempat je yang tempat di makbulkan DOA iaitu Raudah. Yang penting Yakin. Kalau de Makkah banyak.

 
 
Masjid Quba di Madinah dapat satu umrah maka kami pergi 2 x  sebelum pulang



 
 
 
Pengalaman mengerjakan Umrah sangat bermakna buat diri saya dan saya berharap sangat dapat pergi bersama suami(Honeymoon leh tak?) dan anak anak .Dan juga kalau mama tiada teman untuk mengerjakan Haji saya nak teman..Kecian mama
 
 
Saya harap saya akan menjadi insan yang lebih baik baik dan baik
 
AND PEOPLE..........DONT JUDGE OK








 
 
 
 
 
Selapas pulang saya singgah die QATAR>>> Bandar Doha di Qatar sangat kecil..1 hari boleh tapau..
 
Bandar dia sangat lawa dan pekerja adalah orang kita
 
Tapi sebab kepenatan saya sangat malas nak bergambar
 
Lagi lagi muka dah macam nigger ni kan
 
 
XOXO-Opal (napela esok kojo)
 
 
 
 
 
 
 

No comments: